Tilbake fra Cambridge og Boston!

Jeg jobbet fire dager i uken ved Program for Population Genetics, Broad Institute of Harvard and MIT. Broad er en privat institusjon tilknyttet Harvard University og Massachusetts Institute of Technology som fysisk er lokalisert til MIT-campus i Cambridge. Området preges av et virvar av akademia, teknologi og innovasjon med en rekke giganter innen IT og farmasøytisk industri. Her kan man med de rette kontaktene spise lunsj med lederne av for eksempel Google, Novartis og Pfizer. Det gjør veien kort mellom akademi og industri.

Leder for Broad er direktør og professor Eric Lander som har vært sentral for sekvensering av det humane genomet og kartlegging av genetiske sykdommer. Eric Lander er en mester i det å skaffe midler. Under hans ledelse har Broad bygget to store bygg og huser mer enn 2000 ansatte. Forskere ved Broad er helt i fronten innen humangenetikk.

Et av målene med oppholdet var å kunne overføre noe av dette til K2. Det er mange aspekter ved Broad som jeg tror har overføringsverdi. De har stor grad av åpenhet, samarbeid, vinnerkultur og tydelig organisasjon med effektiv kommunikasjon, fokus på primæroppgavene, ivaretaking av profesjonelle og sosiale forhold hos de ansatte og merkevarebygging – forhold som jeg tror vi kan arbeide enda mer med her på K2.

Selv om jeg trives veldig godt på Broad, er det godt å være hjemme på K2 igjen. Ser frem til en spennende tid fremover. Ha en riktig god helg!