Utlysning – Anders Jahres medisinske priser 2017

Universitetet i Oslo har hvert år siden 1969 hatt gleden av å utdele Anders Jahres medisinske pris for fremragende vitenskapelig arbeid eller forskningsresultater innen nordisk medisin. Fra 1965 har prisen i tillegg vært supplert med en pris til yngre medisinske forskere under 40 år. For å styrke prisene ytterligere har styret valgt å øke prisbeløpet. Prisene vil nå deles ut hvert annet år i stedet for årlig. Les mer her

Anders Jahres medisinske priser er i løpet av denne tiden blitt tildelt over 150 nordiske forskere. Prisen oppleves både som en anerkjennelse for det forskningsarbeidet som er utført og som en stimulans til videre innsats for den medisinske forskning. For å få kjennskap til kandidater til disse prisene, er Universitetet i Oslo avhengig av hjelp fra de medisinske fakulteter ved universitetene i Norden.

Rundskriv av Anders Jahres medisinske pris finner du her.

Bare tjenestegjørende professorer innen medisin har forslagsrett på kandidater. Vi ber om at forslag på kandidater til Anders Jahres medisinske priser sendes i pdf som ikke overstiger 3 MB til sekretær for utdelingskomiteen, Anette Sørensen, på e-postadresse anette.sorensen@medisin.uio.no.

Frist for innsendelse av forslag er 1. februar 2017.

Eventuelle spørsmål kan rettes til leder av utdelingskomiteen, professor Harald Stenmark, på epostadresse h.a.stenmark@medisin.uio.no.

Ytterligere informasjon og liste over tidligere prisvinnere, også på engelsk, finnes her