Seminar: Åpen tilgang til forskning – fra internasjonal solidaritet til norsk tellekantsystem?

I forbindelse med den internasjonale Open Access-uken inviterer Universitetsbiblioteket til et seminar om åpen tilgang til forskning.

Kunnskap: et allment globalt gode – en reise i Open Access over 30 år Rune Nilsen, Professor emeritus i Global helse, Universitetet i Bergen.

Rune Nilsen ble kåret til en av Europas Open Access Champions i 2016. Han mener at Open Access er et viktig middel i kampen mot akademisk apartheid.

Nasjonale retningslinjer: Åpen tilgang til forskning – et krav for finansiering? Oddrun Samdal, medlem av arbeidsgruppen, Viserektor for utdanning, Universitetet i Bergen.

Regjeringen krever at norsk forskning skal være åpent tilgjengelig. Arbeidsgruppen foreslår i blant annet insentiver og krav knyttet til finansiering for å oppnå dette.

Hvordan kan jeg gjøre min forskning åpent tilgjengelig? Irene Eikefjord, Spesialbibliotekar, Universitetsbiblioteket i Bergen.

UiB har endret kriterier for støtte til åpen publisering fra 1. oktober 2016. Hvordan få støtte til åpen publisering? Hvilke alternativer finnes for å gjøre UiBs forskning åpent tilgjengelig?

TID: TIRSDAG 25. OKTOBER 12:30-14:30 STED: BIBLIOTEK FOR HUMANIORA, HAAKON SHETELIGS PLASS 7 www.uib.no/ub

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!