Tilgang til tidsskrift fra Lippincott for ansatte med bistilling ved fakultetet

Helse Bergen og UiB har hatt separate avtaler til Lippincott-tidsskrift. Helse Bergen fikk sine tilganger gjennom avtale gjort av Helsebiblioteket, som ble avsluttet januar 2016. OVID har altså stengt tilgang for Helse Bergen som institusjon, noe som gjør at selv brukere med UiB brukernavn og passord ikke får tak i artiklene hvis de befinner seg på Helse Bergens nettverk. Vi beklager at situasjonen medfører tungvint tilgang for våre brukere. Dette tilgangsproblemet er nasjonalt. Universitetsbibliotekene ved UiB, UiO, NTNU og UiT samarbeider tett med Helsebiblioteket om forhandlinger med OVID. Forhandlingene som pågår er kompliserte, men vi ser tegn til at vi kan få til en avtale for 2017 og fremover.

For å få tilgang til disse tidsskriftene i dag, gjør slik:
Brukere med ansettelsesforhold ved UiB har brukernavn og passord til UiBs nett.

• Hvis man befinner seg i UiBs lokaler skal man ha online tilgang
  • Hvis man befinner seg i Helse Bergens lokaler får man ikke online tilgang
  • For tilgang hjemmefra kan Universitetsbibliotekets proxy eller vpn benyttes, se http://www.uib.no/en/ub/79506/using-private-computer. Merk at proxy/vpn ikke virker når man er i UiBs eller Helse Bergens lokaler.

Vi tar imot artikkelbestillinger:

• via epost ubbmed@uw.uib.no
  • via bibliotekets søkeverktøy på www.uib.no/ub
  • Det er fortsatt mulig å bestille via UBB-knappen i PubMed, men i det nye biblioteksystemet kreves det en pålogging. Da trenger man brukernavn og passord. Brukernavnet finner man på lånekortet, f.eks. ubb1234567. Har man hatt passord i gamle Bibsys ASK kan det brukes videre. Ellers kan man bestille passord her:  https://secure.bibsys.no/FeideBrukerPassord/index.php?cmd=forgotpass. I innloggingsskjermen velger man Bibsys som tilhørighet.

Bibliotek for medisinske og odontologiske fag har høy prioritet på å behandle henvendelser om de tidsskriftene det gjelder så raskt som mulig. Til brukere uten ansettelsesforhold ved UiB sender vi utskrift av artikkelkopier.